• 90 dagars öppet köp/ Säkra köp/ Trustpilot 4,7
Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna Payment with Paypal Payment with Swish
Fri frakt över 1250 kr (till ombud). Tel 073 971 60 75

Vilken propeller ska man välja till båten

|12/08, 2024

Vilken propeller ska man välja till båten

Vilken propeller är bästa valet för båten egentligen? Den optimala propellern beror på många faktorer och vi guidar dig i rätt riktning här. Vilken propeller ger högst fart, vilken propeller passar bäst till wakeboard och vattenskidor eller för trollingfiske.

Starta med att kolla storlek, stigning och antal blad på propellern som sitter på båten

För att ta reda på lämplig storlek på propellern så kan man börja med att kolla på den propeller man har idag och utgå ifrån det vid val av en ny propeller. Oftast står storleken inpräntat utanpå navet, ibland kan det finnas på ett av propellerbladen eller i navet vid muttern.

Storleken står oftast angiven som Diameter x Stigning med till exempel texten 14.25x19 där 14.25 är diametern och 19 är stigningen i enheten tum. Mer om propellerstigning längre ner i texten.  

Det kan även vara en längre text 3x14.25x19L, i detta fall är även antalet propellerblad utmärkt ”3” och att det är en motroterande propeller ”L”.

Ibland står stigningen separat med ett ”P” (pitch) bakom t.ex.19P.

Vanlig rotation på propellern är R (right hand) och står vanligtvis inte inpräntat på propellern. Om det är en motroterande propeller L (left hand) så står det oftast för att inte förväxla med en vanlig propeller. Motroterande propellrar används vid dubbelmontage alltså två motorer (eller fler).

Se hela utbudet av propellrar här.

Hur många propellerblad är bäst för propellern, 2-, 3- 4-bladig eller fler blad

Antal propellerblad man bör välja är beroende av vilket användningsområde man använder båten som mest.

På mindre motorer upp till ca 5 hk och segelbåtar är det vanligast med 2-bladiga propellrar.

Vanligast på större utombordare och inombordare är 3-bladig propeller.

För arbetsbåtar, fiske och vatensport kan en 4-bladig propeller passa bättre.

Fler propellerblad ger mer grepp i vattnet och generellt bättre acceleration. En 4-bladig propeller kan därmed passa bättre är en 3-bladig propeller för till exempel vattenskidor eller om man har en tyngre båt. En 4-bladig propeller ger även mindre vibrationer än en 3-bladig propeller.

Om man är ute efter hög fart så är oftast 3 blad en fördel gentemot 4 blad eftersom den ger mindre motstånd men det kan skilja mellan propellrar då alla propellrar har olika effektivitet.

Välja rätt diameter och stigning på propellern till båten

Rätt storlek på propellern till båten är såklart viktigt både för prestanda, funktion och att den passar på växelhuset och inte tar i någonstans.

En större diameter på propellern ger mer grepp i vattnet och minskar varvtalet. Diametern brukar vara relativt konstant för en viss storlek på växelhus men kan variera något. Diametern är oftast lägre vid större stigning för att minska motståndet och ge högre toppfart.

Stigningen är hur långt propellern går i vattnet per varv den roterar. Detta är angivet utan att man tar hänsyn till att den slirar i vattnet.

En större stigning ger en högre fart (förutsatt att motorn orkar upp i varv). En större stigning ger även lägre varvtal för samma fart.

Om man har en motor som varvar högre än rekommenderat högsta varvtal så bör man välja en propeller med större stigning. Om propellerstigningen ökas med 2″ minskas varvtalet med ca 300-400 varv/min för samma fart. Kör man med mycket last eller drar vattenskidor så kan man behöva gå ner 2 tum i stigning.

Är en rostfri propeller bättre än aluminium samt vilka andra material är vanligt

En rostfri propeller ger oftast bättre prestanda än en aluminiumpropeller. Detta beror på att den är styvare i materialet vilket gör att balden kan göras tunnare och flexar mindre. Den får då både mindre motstånd när den skär genom vattnet och den slirar mindre (mindre slip). En rostfri propeller är även lättare precisionsforma eller fräsa till en optimalare utformning.

Fördelar med en aluminiumpropeller är främst att den är billigare.

En rostfri propeller håller bättre än en aluminiumpropeller vid t.ex. en grundstötning.

En aluminiumpropeller är såklart även känsligare för korrosion.

Propellerslip

Slip anger hur mycket propellern slirar i vattnet. Slip anges i procent och är skillnaden mellan verklig och teoretisk fart. Vanligt är ca 12% för en aluminumpropeller och 8-10 % för en rostfri propeller. Ett slip på 10% ger 10% lägre verklig fart jämfört med teoretisk fart utan ”slir”, t.ex. teoretisk fart 40 knop med 10% slip ger ett ”slir” på 4 knop och en verkligt fart på 36 knop.  


Kontakta Marindelen för hjälp med val av propeller

Hoppas du fick lite mer klarhet i hur du ska tänka vid val av propeller för det användningsområde som båten ska användas till. Om du fortfarande känner dig osäker på vilken propeller som passar just dig och din båt och båtmotor eller om du har fler frågor -  tveka inte på att kontakta oss så hjälper vi dig vidare mot många härliga dagar med båten på vattnet i sommar!